NLF / Nyheter
NLF

Etter full bråstopp for allmennflyging på sjø i Vinje kommune i fjor, har kommunen etter innspill fra NLF og Notodden og Kongsberg Flyklubb nå vedtatt en ny motorferdselforskrift der tre vann kan benyttes av alle.

NLF

Etter lange forhandlinger med flere parter, ble Rygge gjenåpnet for allmennfly den 11. juni. Allerede nå kan man fly landingsrunder på Rygge, og senere på sommeren vil flyklubbene igjen etablere seg inne på flyplassen.

NLF

Olav Opsanger ble vinner av norgesmesterskapet i hanggliding som har blitt arrangert på Vågå den siste uken i juni med siste konkurransedag lørdag 30. juni. Det ble en meget vellykket konkurranse med 21 deltakere i NM. I tillegg var flere utenlandske piloter med i en åpen konkurranse. Det ble totalt fem tellende konkurransedager av syv mulige.

NLF

Fagernes lufthavn Leirin (ENFG) stenges for kommersiell trafikk fra 1. juli, men allmennfly er fortsatt velkomne til å benytte lufthavnen med PFLY-kort. NOTAM informerer om at TIZ og TIA er suspendert fra samme tidspunkt.

NLF

EU-rådet ga 26. juni 2018 sin tilslutning til ny europeisk grunnforordning for sivil luftfart. Dermed er en ny luftfartslov for Europa vedtatt. Forordningen kan innebære en rekke forbedringer for euroepisk allmennflyging og luftsport.

NLF

Norske luftsportsutøvere kan puste lettet ut etter at det nå er avklart at seilflygere og utøvere av hang-, para- og speedgliding fortsatt kan bruke aktiverte luftsportsområder uten transponder.

Konsernsjef Dag Falk-Petersen bak spakene i NLF og Avinors nye elfly. FOTO: John Eirik Laupsa
NLF

NLF og Avinors nye hel-elektriske fly, en Pipistrel Alpha, fløy sin jomfrutur i Norge mandag 18. juni kl 14:00. Bak spakene satt konsersjef i Avinor Dag Falk-Petersen, og hans passasjer var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen!

NLF

Eirik Walle ble tildelt Gullmedalje med diplom, for 47 års innsats for norsk luftsport i en mengde klubber og sentrale verv. Gullmedaljen er den høyeste hederen en person kan få av NLF, og den ble innstiftet i 1928.

NLF

12. juni vedtok EU-parlamentet med stort flertall en ny europeisk luftfartslov (grunnforordning for sivil luftfart), som blant annet innebærer at medlemsstatene i EU/EFTA kan velge å øke maksvekten for mikrofly til 600/650 kg gjennom en "opt out". Grunnforordningen gir også EASA myndighet til å regulere ubemannet luftfart under 150 kg.