Flynytt

– Vi kan ha gjort feil

Luftfartstilsynet har gjennomgått saken med klassifisering av veteranfly og har kommet til at de kan ha gjort formelle feil. Nå iverksetter tilsynet et arbeid med å gjennomgå hjemmelsgrunnlag og enkeltsaker, slik at både flysikkerheten og eiernes rettssikkerhet blir ivaretatt. Luftfartstilsynet medgir dessuten at klagesaken aldri skulle vært unntatt offentlighet.

Tommelen opp for SERA-kurs

Etter kritikk for klossete innføring av de nye europeiske trafikkbestemmelsene i Part-SERA, høster Luftfartstilsynet godord for SERA-kurs, SERA-quiz og SERA-veiledning som i dag ble publisert på luftfartsmyndighetenes hjemmeside.

SERA-krøll i norsk "luftfartsbibel"

Samme dag som luftromsprosjektet SNAP blir innført i Norge, får landet nye trafikkbestemmelser i form av europeiske Part-SERA. Nå viser det seg at de over 800 nye sidene i den norske AIP-bibelen som er klargjort og snart skal publiseres er kjemisk renset for de oppdateringene som Part-SERA innebærer. Dermed må den splitter nye AIP-en leses med en stor klype salt.

Avgiftene for Avinor-plassene nesten uendret i 2015

Startavgiftene for fly som bruker Avinors flyplasser blir tilnærmet uforandret i 2015 etter at Samferdselsdepartementet nå har vedtatt lufthavnavgiftene for neste år. Forventet trafikkvekst gjør det mulig for selskapet å beholde inntektene til tross for en viss prisstigning. For småfly øker avgiftene med fattige tre kroner.

Luftsporten føler seg litt snytt i SNAP

Når det er duket for SNAP som er Norges største luftromsendring gjennom tidene 13. november, skjer langt fra endringen til noen unison applaus fra luftsports- og allmennflymiljøet. Selv om det kontrollerte luftrommet på Vestlandet ikke eser like mye ut med SNAP-prosjektet som det gjorde med ASAP-prosjektet på Østlandet for fire år siden, er småfly- og luftsportsmiljøet misfornøyd med både prosess og manglende kartpublisering.

"Qué Será Será"

13. november 2014 får Europa og Norge nye trafikkbestemmelser for luftfarten. I denne kronikken kommenterer Kjersti Melling det nye regelverket og innføringen så langt i Norge.

– Luftfartstilsynet følger ikke egne regler

Det går over stokk og stein når Luftfartstilsynet skal klassifisere veteranfly etter de vedlikeholdsklassene tilsynet selv har etablert i en forskrift. Ett år etter at Sivilombudsmannen kritiserer Luftfartstilsynet for feil hjemmelsbruk overfor de som flyr veteran- og hjemmebygde fly, fortviler veteranflymiljøet på nytt over at Luftfartstilsynet ikke vil følge de forskriftene som gjelder.

Flymyndighet griper inn mot Kjeller-planer

Luftfartstilsynet trekker i nødbremsen for den kommunale prosessen omkring kommuneplanen og Kjellers fremtid. Det statlige tilsynsorganet for luftfart krever utsatt høringsfrist og varsler innsigelser mot planen hvor høringsfristen allerede gikk ut 15. september.

Åtte av ti sier Kjeller-ja

Åtte av ti innbyggere i Skedsmo kommune sier at luftsportsaktiviteten på Kjeller hverken legger hindringer for dem eller begrenser deres personlige frihet i hverdagen.

Småflysalget øker

Etter en ørkenvandring for smålfymarkedet siden finanskrisen i 2008, viser salgstallene for de tre første kvartalene i 2014 at bunnen ikke bare er nådd, men at småflysalget øker merkbart. Nesten ti prosent flere fly med stempelmotorer ble solgt de tre første kvartalene i 2014 sammenliknet med året før. Særlig er det moderne komposittfly som gjør det skarpt.

Har du de nye reglene inne?

Det nye operative regelverket for allmennflyging som trådte i kraft 28. oktober har mye til felles med de gamle driftbestemmelsene som gjaldt i Norge, men det er også en rekke nyanser og forskjeller. Nå har Luftfartstilsynet lansert et nettkurs og en egen quiz som skal gjøre det enklere å sette seg inn i de nye reglene.

Nå må du fly etter nye regler

Nye driftsbestemmelser for allmennflyging har nå trådt i kraft. Det innebærer at mange småflygere nå kan se bort fra den norske driftsforskriften BSL D 3-1. De som flyr mikrofly samt veteran- eller hjemmebygde fly må fortsatt fly etter de gamle bestemmelsene.

Håp for Oslo sjøflyplass i Lilløykilen

Planutvalget i Bærum kommune går enstemmig inn for en ny reguleringsplan som innebærer at Kilen sjøflyklubb får bli værende i Lilløykilen mot at de innerste bryggene flyttes lenger ut i bukta. Luftfartstilsynet har også engasjert seg i saken, og går resten av prosessen sjøflygernes vei, kan den planlagte nedleggelsen i 2015 bli avblåst.

EASA forenkler vedlikeholdsregler

EASA melder at lettelsene i vedlikeholdsregelverket for småfly nå er besluttet og vil etter alle solemerker tre i kraft i januar neste år. Dette innebærer at flyverkstedet snart kan ta årlig luftdyktighetsettersyn og utstede inspeksjonsbeviset (ARC – Airworthiness Review Certificate).

Privatflyskoler kan fortsette som før til 2018

EASA-komiteen har besluttet å la flyskoler som bare utdanner til privatflysertifikat få fortsette med ”gammeldags” nasjonal skoletillatelse fram til 8. april 2018. Om EASA får støtte fra resten av EU-systemet, vil dermed kravet om å få godkjennelse etter de nye reglene om ATO (Approved Training Organisation) innen 8. april neste år bli forskjøvet med tre år. Samtidig ønsker EASA å åpne for at dagens PPL-skoler også skal kunne utdanne til LAPL.

Småfly-Norge vil redde Kjeller

Med støtte fra Avinor har arbeidet med å sikre rammevilkårene for GA-miljøet på Østlandet nå blitt enda et hakk proffere. Børge Tvorg er ansatt som prosjektmedarbeider for å la GA-miljøets stemme runge der det trengs som mest.

Mørke kommunale skyer for Kjeller

Som vertskommune for Kjeller ligger flyplassens skjebne i hendene på 47 politikere i Skedsmo kommune dersom Forsvaret ikke skulle trenge plassen lenger. Flymiljøet på Kjeller og andre gode krefter har en stor jobb å gjøre hvis deres hjerter skal vinnes.

Flymodifikasjoner vil bli mye enklere med nytt EASA-system

Dersom det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA får det som de vil, blir det betydelig lettere å modifisere sertifiserte småfly. Gjennom et utkast til nytt regelverk vil alt fra angle-of-attack-indikatorer til sikkerhetsbelter og avionikk under visse forutsetninger kunne bli installert i småfly uten forhåndsgodkjennelse. En sertifisert flytekniker vil kunne signere ut modifikasjonen på egenhånd, slik tilfellet har vært i USA i en årrekke.

Nå kan mobilen stå på mens du flyr

Det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA har nå fjernet det generelle påbudet om at mobiltelefoner må være skrudd av eller satt i "flymodus" under landing og avgang. Gitt at flyselskapene gjør nødvendige tilpasninger, kan de velge å tillatte at mobiltelefoner og nettbrett har kontinuerlig kontakt med bakkestasjoner eller trådløse nettverk under hele flyturen.

Ny rekorddeltakelse på Akro-NM

27 akropiloter og åtte fly deltar på årets NM i Aerobatics som i dag startet på Eggemoen. Det er ny rekorddeltakelse for norgesmesterskapet som gjennomføres i helgen.

Sider




Post- og besøksadresse

Møllergata 39
0179 Oslo

Fakturaadresse:
fakturamottak
0840 Oslo

Elektronisk faktura:
faktura@nlf.no




Telefon: 23 01 04 50
E-post: post@nlf.no




Organisasjonsnummer:
974 953 552

 

 

Bankkonto:
5002 05 01577

Betaling fra utlandet:
Iban nr. NO4050020501577
Swiftadresse: DNBANOKK