Flynytt

Solcelleflyet har landet på Hawaii – ny verdensrekord i boks

Det helt og fullt solcelledrevne flyet Solar Impulse II landet i dag på Hawaii etter nesten fem uavbrutte døgn i lufta på sin ferd fra Nagoya, Japan. Dermed innkasserer flyet en ny verdensrekord i lengdeflyging med solcellefly, samtidig som de viser at luftfart kan være verdens mest miljøvennlige transportform.

Nå kan du fly fra utlandet til Rygge uten taksetull

Tollvesenet etablerer en ordning som gjør det mulig å fly inn med småfly fra utlandet til det nye GA-området på Rygge uten å ta takseomveien via hovedterminalen på flyplassen, så fremt flyet ikke bringer med tollpliktige varer. Dermed slipper man ulempene med handlingprosedyrer og -gebyrer. Ordningen kom på plass etter initiativ fra Norges Luftsportforbund (NLF) og trer i kraft 10. juli.

Første norske AW101 på egne hjul i Yeovil

Ferdigmonteringen av det første norske redningshelikopteret av typen AW101 er i rute hos AgustaWestlands Final Assembly Line (FAL) i Yeovil sørvest i England. 23.–24. juni fikk statsråd Anders Anundsen se maskinen i produksjon. 16 nye redningshelikoptre skal fases inn i perioden 2017–2020 og erstatte våre aldrende Sea King-maskiner.

Luftsportsuka på Starmoen slår alle rekorder

Luftsportsuka 2015 slår alle rekorder med flere påmeldte og høyere aktivitetsnivå enn noen gang tidligere. Nyvalgt idrettspresident Tom Tvedt sto for åpningen og ble helfrelst på luftsport etter introduksjonsturer i akroseilfly og Army Cub. Nå venter festivalgeneral Tom Brien storinnrykk til helga.

Braathens Aviation vokser

Sverige-baserte Braathens Aviation signerte 16. juni en kontrakt om kjøp av fem ATR 72-600 med opsjon av ytterligere 10 fly som en del av selskapets strategi for oppgradering av flåten. De første flyene vil bli levert mot slutten 2015.

Ti omstridte landeveisminutter kan stenge Geiteryggen

Statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Cato Karslen (FrP) avviser at urealistiske kjøretidstabeller i NAF Veibok er bakteppet for at Skien lufthavn Geiteryggen mister statsstøtte. Han har selv kjørt strekningen Skien–Torp og klarer det glatt på under én time. Det at de som kjører kollektivt faller på ”riktig side” av departementets éntimesgrense er ikke nok til å redde plassen.

Det spøker for Skien lufthavn Geiteryggen

Framtiden til Skien lufthavn Geiteryggen ser dyster ut etter at Samferdselsdepartementet har kommet til at lufthavnen ikke kvalifiserer til statsstøtte fordi reisetiden til nærmeste alternative lufthavn – etter departementets mening – er under én time. Styreleder i Skien lufthavn Arne Rui mener at beslutningen er tatt på feil grunnlag og at reisetiden slett ikke er så kort som departementet har lagt til grunn.

Ny kulturskatt på norske vinger

Luftfartsnorge ble en kulturskatt rikere da Noorduyn Norseman R-AF (SE-CGM) landet på Kjeller 28. mai, omtrent på dagen 70 år siden de åtte første norske Norseman landet på Fornebu etter frigjøringen i 1945.

Luftfartstilsynet avslutter uhjemlet sertifikatpraksis

Luftfartstilsynet medgir at de ikke har hatt hjemmel til å kreve særskilte tillatelser på halenummernivå for flyging med de fleste luftfartøy i eksperimentklassen. Etter en lengre epostutveksling mellom tilsynet og en helikopterflyger, avslutter nå tilsynet sin uhjemlede praksis.

Tingretten: Torp skal ikke plukke opp Farris-regningen

Sandefjord Tingrett har kommet til at Avinor Flysikring AS ikke kan kreve at Sandefjord lufthavn Torp betaler for innflygingskontroll i Farris TMA, uten at partene er enige om kravet gjennom en avtale, eller med mindre kravet er hjemlet i lov eller forskrift.

Pilatus PC-24 med vellykket jomfrutur

Den nye sveitsiske businessjeten PC-24 gjennomførte en vellykket jomfrutur 15. mai og beviste med 600 meters avgangsdistanse at en kortbanejet i denne klassen er teknisk og praktisk mulig.

Diamond DA40 NG blir ny arbeidshest ved Pilot Flyskole

Diamond Aircrafts DA40 blir ikke lenger en sjelden fugl i norsk luftrom når Pilot Flyskole nå har signert kontrakt om kjøp av hele syv Diamond DA40-NG-maskiner som skal erstatte dagens flåte av Cessna 172.

Elektroflyinteressen tar av

Aldri før har det vært større oppslutning om Electric Aircraft Symposium i Santa Rosa, USA. Det årlige fagseminaret som samler verdens ledende eksperter innen elektrisk luftfart nådde i år et deltakerantall på 200, hvorav 30 foredragsholdere – inkludert tungvektere fra Siemens og Airbus.

Austro-dieselmotor med 1800 timer TBO

Austro Engines dieselmotor AE-300 som blant annet brukes i Diamonds DA40 NG og DA42-VI har fått grønt lys for et overhalingsintervall på 1.800 timer fra tidligere 1.500 timer. Dermed nærmer motoren seg "industristandarden" på 2000 timer med reduserte vedlikeholdskostnader som konsekvens.

Vellykket testflygning med C4

Cessna C-172 ble en suksess over natten da det ble introdusert i 1955. Etter 60 år og over 43 000 eksemplarer, ble det ærerike flyet en regelrett sinke i møte med karbonflyet C4 fra Flight Design. Foruten større hastigheter, tilbyr selskapet større sikkerhet, større lasteevne og langt mer moderne løsninger.

Sider




Post- og besøksadresse:

Møllergata 39
0179 Oslo

Fakturaadresse:
Fakturamottak
0840 Oslo

Elektronisk faktura:
faktura@nlf.no




Telefon: 23 01 04 50
E-post: post@nlf.no




Organisasjonsnummer:
974 953 552

 

 

Bankkonto:
5002 05 01577

Betaling fra utlandet:
Iban nr. NO4050020501577
Swiftadresse: DNBANOKK