Flynytt

Cirrus servicesenter til Eggemoen

Fly- og helikopterverkstedet Air Service Vamdrup på Eggemoen flyplass har blitt utnevnt som Cirrus Service Center pr 1. januar 2015. Utnevnelsen innebærer bedre servicegrad til skandinaviske og særskilt norske eiere av de populære komposittsmåflyene Cirrus SR20 og SR22, siden eierne slipper lange ferryavstander.

AIM Norway blir testbase for F-35-motorer

AIM Norway skal i framtiden vedlikeholde F-135-motoren til kampflyet F-35. Norge vil sammen med Tyrkia og Nederland være partnerland med leveranser innen tungt motorteknisk vedlikehold i den europeiske regionen.

Første norske F-35 tar form

Norges første F-35 har navnet AM-1 og bygynner å ta form. Midtseksjonen var klar 4. desember. I underkant av et år vil resten av flyet bli satt sammen hos Lockheed Martin i Fort Worth.

Kapasitetsmangel forsinker de nye instrumentbevisene

Det nye regelverket som innfører de forenklede instrumentflygebevisene i Norge er forsinket. Norge har ikke klart å innføre regelverket innenfor fristen som EØS-komiteen har fastsatt, og Luftfartstilsynet forteller at manglende saksbehandlerkapasitet hos tilsynet er årsaken.

Rygge åpner for flere allmennfly

Etter flere år med uavklarte forhold for allmennfly på Rygge flyplass, åpner Rygge Sivile Lufthavn snart for gjestende småfly i tillegg til at lufthavnen inviterer småflyeiere til å ha fly parkert på plassen. De nye konsesjonskravene som trådte i kraft i november slår fast at det skal gis plass for inntil 30 småfly på Rygge uten behov for handling, og nå har arbeidet med å oppfylle vilkårene blitt igangsatt.

– Vi kan ha gjort feil

Luftfartstilsynet har gjennomgått saken med klassifisering av veteranfly og har kommet til at de kan ha gjort formelle feil. Nå iverksetter tilsynet et arbeid med å gjennomgå hjemmelsgrunnlag og enkeltsaker, slik at både flysikkerheten og eiernes rettssikkerhet blir ivaretatt. Luftfartstilsynet medgir dessuten at klagesaken aldri skulle vært unntatt offentlighet.

Tommelen opp for SERA-kurs

Etter kritikk for klossete innføring av de nye europeiske trafikkbestemmelsene i Part-SERA, høster Luftfartstilsynet godord for SERA-kurs, SERA-quiz og SERA-veiledning som i dag ble publisert på luftfartsmyndighetenes hjemmeside.

SERA-krøll i norsk "luftfartsbibel"

Samme dag som luftromsprosjektet SNAP blir innført i Norge, får landet nye trafikkbestemmelser i form av europeiske Part-SERA. Nå viser det seg at de over 800 nye sidene i den norske AIP-bibelen som er klargjort og snart skal publiseres er kjemisk renset for de oppdateringene som Part-SERA innebærer. Dermed må den splitter nye AIP-en leses med en stor klype salt.

Avgiftene for Avinor-plassene nesten uendret i 2015

Startavgiftene for fly som bruker Avinors flyplasser blir tilnærmet uforandret i 2015 etter at Samferdselsdepartementet nå har vedtatt lufthavnavgiftene for neste år. Forventet trafikkvekst gjør det mulig for selskapet å beholde inntektene til tross for en viss prisstigning. For småfly øker avgiftene med fattige tre kroner.

Luftsporten føler seg litt snytt i SNAP

Når det er duket for SNAP som er Norges største luftromsendring gjennom tidene 13. november, skjer langt fra endringen til noen unison applaus fra luftsports- og allmennflymiljøet. Selv om det kontrollerte luftrommet på Vestlandet ikke eser like mye ut med SNAP-prosjektet som det gjorde med ASAP-prosjektet på Østlandet for fire år siden, er småfly- og luftsportsmiljøet misfornøyd med både prosess og manglende kartpublisering.

"Qué Será Será"

13. november 2014 får Europa og Norge nye trafikkbestemmelser for luftfarten. I denne kronikken kommenterer Kjersti Melling det nye regelverket og innføringen så langt i Norge.

– Luftfartstilsynet følger ikke egne regler

Det går over stokk og stein når Luftfartstilsynet skal klassifisere veteranfly etter de vedlikeholdsklassene tilsynet selv har etablert i en forskrift. Ett år etter at Sivilombudsmannen kritiserer Luftfartstilsynet for feil hjemmelsbruk overfor de som flyr veteran- og hjemmebygde fly, fortviler veteranflymiljøet på nytt over at Luftfartstilsynet ikke vil følge de forskriftene som gjelder.

Flymyndighet griper inn mot Kjeller-planer

Luftfartstilsynet trekker i nødbremsen for den kommunale prosessen omkring kommuneplanen og Kjellers fremtid. Det statlige tilsynsorganet for luftfart krever utsatt høringsfrist og varsler innsigelser mot planen hvor høringsfristen allerede gikk ut 15. september.

Åtte av ti sier Kjeller-ja

Åtte av ti innbyggere i Skedsmo kommune sier at luftsportsaktiviteten på Kjeller hverken legger hindringer for dem eller begrenser deres personlige frihet i hverdagen.

Småflysalget øker

Etter en ørkenvandring for smålfymarkedet siden finanskrisen i 2008, viser salgstallene for de tre første kvartalene i 2014 at bunnen ikke bare er nådd, men at småflysalget øker merkbart. Nesten ti prosent flere fly med stempelmotorer ble solgt de tre første kvartalene i 2014 sammenliknet med året før. Særlig er det moderne komposittfly som gjør det skarpt.

Har du de nye reglene inne?

Det nye operative regelverket for allmennflyging som trådte i kraft 28. oktober har mye til felles med de gamle driftbestemmelsene som gjaldt i Norge, men det er også en rekke nyanser og forskjeller. Nå har Luftfartstilsynet lansert et nettkurs og en egen quiz som skal gjøre det enklere å sette seg inn i de nye reglene.

Nå må du fly etter nye regler

Nye driftsbestemmelser for allmennflyging har nå trådt i kraft. Det innebærer at mange småflygere nå kan se bort fra den norske driftsforskriften BSL D 3-1. De som flyr mikrofly samt veteran- eller hjemmebygde fly må fortsatt fly etter de gamle bestemmelsene.

Håp for Oslo sjøflyplass i Lilløykilen

Planutvalget i Bærum kommune går enstemmig inn for en ny reguleringsplan som innebærer at Kilen sjøflyklubb får bli værende i Lilløykilen mot at de innerste bryggene flyttes lenger ut i bukta. Luftfartstilsynet har også engasjert seg i saken, og går resten av prosessen sjøflygernes vei, kan den planlagte nedleggelsen i 2015 bli avblåst.

EASA forenkler vedlikeholdsregler

EASA melder at lettelsene i vedlikeholdsregelverket for småfly nå er besluttet og vil etter alle solemerker tre i kraft i januar neste år. Dette innebærer at flyverkstedet snart kan ta årlig luftdyktighetsettersyn og utstede inspeksjonsbeviset (ARC – Airworthiness Review Certificate).

Privatflyskoler kan fortsette som før til 2018

EASA-komiteen har besluttet å la flyskoler som bare utdanner til privatflysertifikat få fortsette med ”gammeldags” nasjonal skoletillatelse fram til 8. april 2018. Om EASA får støtte fra resten av EU-systemet, vil dermed kravet om å få godkjennelse etter de nye reglene om ATO (Approved Training Organisation) innen 8. april neste år bli forskjøvet med tre år. Samtidig ønsker EASA å åpne for at dagens PPL-skoler også skal kunne utdanne til LAPL.

Sider




Post- og besøksadresse:

Møllergata 39
0179 Oslo

Fakturaadresse:
Fakturamottak
0840 Oslo

Elektronisk faktura:
faktura@nlf.no




Telefon: 23 01 04 50
E-post: post@nlf.no




Organisasjonsnummer:
974 953 552

 

 

Bankkonto:
5002 05 01577

Betaling fra utlandet:
Iban nr. NO4050020501577
Swiftadresse: DNBANOKK