Flynytt

– Pansrede cockpitdører – lite gjennomtenkt sikkerhetstiltak?

Cockpitdøren i German Wings flight 4U 9525 hindret trolig en av flygerne å komme inn i cockpit. Innføringen av forsterkede cockpitdører kom som et hastetiltak etter 11. september 2001 og kan ha medvirket til tap av menneskeliv i Norge da fire mennesker omkom i Stord-ulykken i 2006.

EASA-høring: Mikrofly forblir «EASA-fritt»

Det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA legger opp til at mikroflyene skal forbli utenfor EASA-systemet og følgelig beholde dagens ordning som et nasjonalt regulert segment av luftfarten. Samtidig legger EASA opp til enda flere forenklinger for allmennflyging.

Luftfartstilsynet reverserer Vampire-vedtak

Luftfartstilsynet har lyttet til flyeierne og reversert det ett år gamle vedtaket om at de to norske Vampire-flyene ikke kan plasseres i den enkleste vedlikeholdsklassen.

Takser helt inn til kirketrappa på søndag

Det er snart klart for den årlige fly-inn-gudstjenesten på Vermundsjøen, og arrangørene melder at baneforholdene for tiden er gode og ventes å forbli slik også på søndag. Dermed er det duket for nok et storinnrykk av fly og flygere til den tradisjonsrike isbanen på Finnskogen.

Slutt på blankokrav til DME og ADF

Blankokravet til å ha DME og ADF ombord dersom man flyr etter instrumentflygereglene, er i ferd med å bli historie – både i Norge og Storbritannia. Isteden vil det være krav om å ha den instrumenteringen og utrustningen som kreves for å gjennomføre den aktuelle flyturen. Lempelsen vil blant annet ha betydning for operasjoner hvor man kun skal fly IFR i underveisfasen.

Venter snarlig avklaring om PFLY-kort

Norges Luftsportforbund (NLF) venter snarlig avklaring om når Avinors ordning PFLY-kort for 2015 kommer i gang. PFLY-kortet ble introdusert i fjor for å gi tilgang til Avinors flyplasser utenom åpningstid for allmennflygere. Avinor-sjefen sier ordningen er kommet for å bli. Detaljene for 2015-ordningen ventes å bli avklart innen en ukes tid.

Ny isbane åpen: Femunden Fjellstue

Isbanesesongen har kommet enda et stykke videre når Femund Fjellstue nå har åpnet isbanen på Femunden ved Elgå. En rullebane på cirka 1000 x 30 meter står til disposisjon så lenge bane- og værforholdene tillater det.

Snart kan fastlegen utstede LAPL-legeattest

Luftfartstilsynet har gjennom en prøveordning valgt å åpne for at fastleger kan utstede legeattest for det nye flysertifikatet for fritidsflygere, LAPL (Light Aircraft Pilot License). Legeattesten kan brukes sammen med alle typer LAPL-sertifikat, det vil si sertifikat for flygere av småfly, lette helikoptere, seilfly og ballong. Norge blir nå det eneste landet i Europa ved siden av Storbritannia som tillater at slike legeattester kan utstedes av andre enn flyleger.

Er du klar for en go-around?

Er du klar for en go-around? Det var ihvertfall fartøysjefen i LN-KAP på Kjeller 4. februar. Ikke mindre enn syv rådyr hadde forvillet seg inn på flyplassen, men fartøysjefen var oppmerksom og gjorde en høyst vellykket go-around.

Luftfartstilsynet rydder opp i saken om vedlikeholdsklasser

Luftfartstilsynet har lagt bredsiden til for å rydde opp i saken med vedlikeholdsklasser. Gjennom et grundig notat redegjør luftfartsmyndigheten for de reglene som gjelder vedlikehold av veteran- og hjemmebygde luftfartøy. Konsekvensen er at flere feilklassifiserte luftfartøy vil bli plassert i en enklere vedlikeholdsklasse.

NLF får trolig beholde seilfly- og ballongregimet

Samferdselsdepartementet foreslår nå i en høring at Norges Luftsportforbund (NLF) skal delegeres myndighet, slik at de kan få utstede sertifikater til utøvere av seilfly- og ballongaktivitet. Dermed ligger forbundet an til å kunne fortsette sin over 80 år gamle praksis med å ta hånd om denne aktiviteten, selv om nye europeiske regler krever myndighetssertifisering av slike utøvere.

Utenlandskregistrerte EASA-luftfartøyer får amnesti av Luftfartstilsynet

Luftfartstilsynet har siden 2002 hevdet at utenlandskregistrerte luftfartøyer ikke kan brukes til allmennflyging på permanent basis i Norge. Nå har Luftfartstilsynet kommet med et nytt informasjonsskriv (AIC 03/15), hvor de åpner for at norske eiere og operatører kan bruke EASA-luftfartøy fra andre EU/EØS-land permanent her til lands av norske privatflygere – på visse vilkår og etter søknad.

Diamond tar av med turbin for første gang

Énmotorsflyet Diamond DA50 som i årevis har vært å se på Aero-utstillingen i Friedrichshafen har endelig tatt av med en motor som gir flyet de ytelsene som maskinen fortjener, nærmere bestemt en drivstofføkonomisk turbin. Diamond-sjef Christian Dries var som vanlig sin egen testpilot da DA50-JP7 tok av for første gang 19. januar.

Isbanen på Vermundsjøen åpner 24. januar

Lørdag 24. januar åpner isflyplassen på Vermundsjøen, så sant været tillater det. Det populære vinterreisemålet på Finnskogen samler hvert år en rekke allmennflygere som lander på en isbane som er brøytet opp av lokalt og entusiastisk mannskap.

Kampanje for ny luftsportsflyplass i Trøndelag

Iherdig innsats fra luftsportsmiljøet i Trøndelag gjennom en tiårsperiode kan munne ut i etableringen av Fremo Flysportsfelt – et helt nytt luftsportsanlegg i Melhus kommune. Men fortsatt er det skjær i sjøen i form av kommunal behandling. Nå ber arbeidsgruppa som står bak prosjektet om aktiv støtte til tiltaket gjennom en underskriftskampanje.

- Uheldig for norsk luftfart om Kjeller legges ned

Luftfartsdirektøren med klar tale i Kjeller-innspill til Skedsmo: Luftfartstilsynet kom like før helgen med sitt innspill til kommuneplanen for Skedsmo hvor det forutsettes utbygging av Kjeller den dagen Forsvaret trekker seg ut. Det nasjonale flysikkerhetsorganet er krystallklare i sin tale og kaller det uheldig med flere negative konsekvenser hvis Kjeller reguleres bort i en fremtidig kommuneplan.

Avviser vei tvers over Kjeller-stripa

- Vi ønsker ikke å være pådriver for nedleggelse av Kjeller flyplass, skriver Ulf Bakke (Ap) som er leder av Hovedutvalg for tekniske tjenester i Skedsmo kommune.

Ny gebyrsmell for luftsport og allmennflyging

Det nye gebyrregulativet for Luftfartstilsynet er nå vedtatt og trådt kraft. Nok en gang får allmennflygere og luftsportsutøvere en gebyrsmell. Flyskolene, luftdyktighetsorganisasjonene og flyverkstedene i Norge må finne seg i gebyrøkninger på henholdvis 20 og 10 prosent. Årsgebyr for småfly øker til 5.700 kroner. Dette skjer samtidig som at Samferdselsdepartementet har senket det totale gebyrnivået for luftfarten forøvrig med 10 millioner kroner.

Lettere å ta litt betalt for flyturer

Den varslede justeringen av det europeiske regelverket som åpner for at privatflygere i visse tilfeller tar i mot betaling for flyturer er nå trådt i kraft i Norge. Regelverket gjelder kun EASA-fartøyer – ikke hjemmebygde luftfartøy, mikrofly og andre anneks-II-fartøyer. Den største forskjellen sammenliknet med tidligere norsk regelverk er et grensedragningene er klarere og at flyklubbene kan ha en viss fortjeneste i samband med introduksjonsturer.

Sider




Post- og besøksadresse:

Møllergata 39
0179 Oslo

Fakturaadresse:
Fakturamottak
0840 Oslo

Elektronisk faktura:
faktura@nlf.no




Telefon: 23 01 04 50
E-post: post@nlf.no




Organisasjonsnummer:
974 953 552

 

 

Bankkonto:
5002 05 01577

Betaling fra utlandet:
Iban nr. NO4050020501577
Swiftadresse: DNBANOKK