Flynytt

NLF får trolig beholde seilfly- og ballongregimet

Samferdselsdepartementet foreslår nå i en høring at Norges Luftsportforbund (NLF) skal delegeres myndighet, slik at de kan få utstede sertifikater til utøvere av seilfly- og ballongaktivitet. Dermed ligger forbundet an til å kunne fortsette sin over 80 år gamle praksis med å ta hånd om denne aktiviteten, selv om nye europeiske regler krever myndighetssertifisering av slike utøvere.

Utenlandskregistrerte EASA-luftfartøyer får amnesti av Luftfartstilsynet

Luftfartstilsynet har siden 2002 hevdet at utenlandskregistrerte luftfartøyer ikke kan brukes til allmennflyging på permanent basis i Norge. Nå har Luftfartstilsynet kommet med et nytt informasjonsskriv (AIC 03/15), hvor de åpner for at norske eiere og operatører kan bruke EASA-luftfartøy fra andre EU/EØS-land permanent her til lands av norske privatflygere – på visse vilkår og etter søknad.

Diamond tar av med turbin for første gang

Énmotorsflyet Diamond DA50 som i årevis har vært å se på Aero-utstillingen i Friedrichshafen har endelig tatt av med en motor som gir flyet de ytelsene som maskinen fortjener, nærmere bestemt en drivstofføkonomisk turbin. Diamond-sjef Christian Dries var som vanlig sin egen testpilot da DA50-JP7 tok av for første gang 19. januar.

Isbanen på Vermundsjøen åpner 24. januar

Lørdag 24. januar åpner isflyplassen på Vermundsjøen, så sant været tillater det. Det populære vinterreisemålet på Finnskogen samler hvert år en rekke allmennflygere som lander på en isbane som er brøytet opp av lokalt og entusiastisk mannskap.

Kampanje for ny luftsportsflyplass i Trøndelag

Iherdig innsats fra luftsportsmiljøet i Trøndelag gjennom en tiårsperiode kan munne ut i etableringen av Fremo Flysportsfelt – et helt nytt luftsportsanlegg i Melhus kommune. Men fortsatt er det skjær i sjøen i form av kommunal behandling. Nå ber arbeidsgruppa som står bak prosjektet om aktiv støtte til tiltaket gjennom en underskriftskampanje.

- Uheldig for norsk luftfart om Kjeller legges ned

Luftfartsdirektøren med klar tale i Kjeller-innspill til Skedsmo: Luftfartstilsynet kom like før helgen med sitt innspill til kommuneplanen for Skedsmo hvor det forutsettes utbygging av Kjeller den dagen Forsvaret trekker seg ut. Det nasjonale flysikkerhetsorganet er krystallklare i sin tale og kaller det uheldig med flere negative konsekvenser hvis Kjeller reguleres bort i en fremtidig kommuneplan.

Avviser vei tvers over Kjeller-stripa

- Vi ønsker ikke å være pådriver for nedleggelse av Kjeller flyplass, skriver Ulf Bakke (Ap) som er leder av Hovedutvalg for tekniske tjenester i Skedsmo kommune.

Ny gebyrsmell for luftsport og allmennflyging

Det nye gebyrregulativet for Luftfartstilsynet er nå vedtatt og trådt kraft. Nok en gang får allmennflygere og luftsportsutøvere en gebyrsmell. Flyskolene, luftdyktighetsorganisasjonene og flyverkstedene i Norge må finne seg i gebyrøkninger på henholdvis 20 og 10 prosent. Årsgebyr for småfly øker til 5.700 kroner. Dette skjer samtidig som at Samferdselsdepartementet har senket det totale gebyrnivået for luftfarten forøvrig med 10 millioner kroner.

Lettere å ta litt betalt for flyturer

Den varslede justeringen av det europeiske regelverket som åpner for at privatflygere i visse tilfeller tar i mot betaling for flyturer er nå trådt i kraft i Norge. Regelverket gjelder kun EASA-fartøyer – ikke hjemmebygde luftfartøy, mikrofly og andre anneks-II-fartøyer. Den største forskjellen sammenliknet med tidligere norsk regelverk er et grensedragningene er klarere og at flyklubbene kan ha en viss fortjeneste i samband med introduksjonsturer.

Kjeller: Departementet stanser innsigelse fra tilsynet

Samferdselsdepartementet har stanset Luftfartstilsynets varslede innsigelse mot den foreslåtte kommuneplanen for Skedsmo kommune og Kjellers videre skjebne. Dersom Forsvaret bestemmer seg for å forlate den 102-årige flyplassen, vil det dermed bli opp til kommunen og eventuelt vernemyndighetene å avgjøre flyplassens videre skjebne.

God jul og godt nyttår!

Flynytt ønsker sine lesere en luftig julefeiring med bilder fra årets julestjerne fra Kjeller som fløy over Leirsund, Strømmen, Oslo, Holmenkollen, Fornebu, Oslo og Lillestrøm før den ble avsluttet med opptrekk og break off over Kjeller flyplass.

Ny hjemmelskrøll for Luftfartstilsynet

Luftfartstilsynet viste muskler etter å ha sett vinsjing med eksperimenthelikopter på video i Sandefjord Blad 4. august. Et halvt år senere kan Luftfartstilsynet fortsatt ikke fortelle utøveren om aktiviteten var innenfor regelverket eller ikke. Flygeren mener rettssikkerheten ikke er ivaretatt, siden tilsynet refererer til framtidige bestemmelser som verken er vedtatt eller trådt i kraft.

Cirrus servicesenter til Eggemoen

Fly- og helikopterverkstedet Air Service Vamdrup på Eggemoen flyplass har blitt utnevnt som Cirrus Service Center pr 1. januar 2015. Utnevnelsen innebærer bedre servicegrad til skandinaviske og særskilt norske eiere av de populære komposittsmåflyene Cirrus SR20 og SR22, siden eierne slipper lange ferryavstander.

AIM Norway blir testbase for F-35-motorer

AIM Norway skal i framtiden vedlikeholde F-135-motoren til kampflyet F-35. Norge vil sammen med Tyrkia og Nederland være partnerland med leveranser innen tungt motorteknisk vedlikehold i den europeiske regionen.

Første norske F-35 tar form

Norges første F-35 har navnet AM-1 og bygynner å ta form. Midtseksjonen var klar 4. desember. I underkant av et år vil resten av flyet bli satt sammen hos Lockheed Martin i Fort Worth.

Kapasitetsmangel forsinker de nye instrumentbevisene

Det nye regelverket som innfører de forenklede instrumentflygebevisene i Norge er forsinket. Norge har ikke klart å innføre regelverket innenfor fristen som EØS-komiteen har fastsatt, og Luftfartstilsynet forteller at manglende saksbehandlerkapasitet hos tilsynet er årsaken.

Rygge åpner for flere allmennfly

Etter flere år med uavklarte forhold for allmennfly på Rygge flyplass, åpner Rygge Sivile Lufthavn snart for gjestende småfly i tillegg til at lufthavnen inviterer småflyeiere til å ha fly parkert på plassen. De nye konsesjonskravene som trådte i kraft i november slår fast at det skal gis plass for inntil 30 småfly på Rygge uten behov for handling, og nå har arbeidet med å oppfylle vilkårene blitt igangsatt.

– Vi kan ha gjort feil

Luftfartstilsynet har gjennomgått saken med klassifisering av veteranfly og har kommet til at de kan ha gjort formelle feil. Nå iverksetter tilsynet et arbeid med å gjennomgå hjemmelsgrunnlag og enkeltsaker, slik at både flysikkerheten og eiernes rettssikkerhet blir ivaretatt. Luftfartstilsynet medgir dessuten at klagesaken aldri skulle vært unntatt offentlighet.

Tommelen opp for SERA-kurs

Etter kritikk for klossete innføring av de nye europeiske trafikkbestemmelsene i Part-SERA, høster Luftfartstilsynet godord for SERA-kurs, SERA-quiz og SERA-veiledning som i dag ble publisert på luftfartsmyndighetenes hjemmeside.

SERA-krøll i norsk "luftfartsbibel"

Samme dag som luftromsprosjektet SNAP blir innført i Norge, får landet nye trafikkbestemmelser i form av europeiske Part-SERA. Nå viser det seg at de over 800 nye sidene i den norske AIP-bibelen som er klargjort og snart skal publiseres er kjemisk renset for de oppdateringene som Part-SERA innebærer. Dermed må den splitter nye AIP-en leses med en stor klype salt.

Sider




Post- og besøksadresse:

Møllergata 39
0179 Oslo

Fakturaadresse:
Fakturamottak
0840 Oslo

Elektronisk faktura:
faktura@nlf.no




Telefon: 23 01 04 50
E-post: post@nlf.no




Organisasjonsnummer:
974 953 552

 

 

Bankkonto:
5002 05 01577

Betaling fra utlandet:
Iban nr. NO4050020501577
Swiftadresse: DNBANOKK