Flynytt

EASA forenkler vedlikeholdsregler

EASA melder at lettelsene i vedlikeholdsregelverket for småfly nå er besluttet og vil etter alle solemerker tre i kraft i januar neste år. Dette innebærer at flyverkstedet snart kan ta årlig luftdyktighetsettersyn og utstede inspeksjonsbeviset (ARC – Airworthiness Review Certificate).

Privatflyskoler kan fortsette som før til 2018

EASA-komiteen har besluttet å la flyskoler som bare utdanner til privatflysertifikat få fortsette med ”gammeldags” nasjonal skoletillatelse fram til 8. april 2018. Om EASA får støtte fra resten av EU-systemet, vil dermed kravet om å få godkjennelse etter de nye reglene om ATO (Approved Training Organisation) innen 8. april neste år bli forskjøvet med tre år. Samtidig ønsker EASA å åpne for at dagens PPL-skoler også skal kunne utdanne til LAPL.

Småfly-Norge vil redde Kjeller

Med støtte fra Avinor har arbeidet med å sikre rammevilkårene for GA-miljøet på Østlandet nå blitt enda et hakk proffere. Børge Tvorg er ansatt som prosjektmedarbeider for å la GA-miljøets stemme runge der det trengs som mest.

Mørke kommunale skyer for Kjeller

Som vertskommune for Kjeller ligger flyplassens skjebne i hendene på 47 politikere i Skedsmo kommune dersom Forsvaret ikke skulle trenge plassen lenger. Flymiljøet på Kjeller og andre gode krefter har en stor jobb å gjøre hvis deres hjerter skal vinnes.

Flymodifikasjoner vil bli mye enklere med nytt EASA-system

Dersom det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA får det som de vil, blir det betydelig lettere å modifisere sertifiserte småfly. Gjennom et utkast til nytt regelverk vil alt fra angle-of-attack-indikatorer til sikkerhetsbelter og avionikk under visse forutsetninger kunne bli installert i småfly uten forhåndsgodkjennelse. En sertifisert flytekniker vil kunne signere ut modifikasjonen på egenhånd, slik tilfellet har vært i USA i en årrekke.

Nå kan mobilen stå på mens du flyr

Det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA har nå fjernet det generelle påbudet om at mobiltelefoner må være skrudd av eller satt i "flymodus" under landing og avgang. Gitt at flyselskapene gjør nødvendige tilpasninger, kan de velge å tillatte at mobiltelefoner og nettbrett har kontinuerlig kontakt med bakkestasjoner eller trådløse nettverk under hele flyturen.

Ny rekorddeltakelse på Akro-NM

27 akropiloter og åtte fly deltar på årets NM i Aerobatics som i dag startet på Eggemoen. Det er ny rekorddeltakelse for norgesmesterskapet som gjennomføres i helgen.

FAA går videre med Swift, Shell og Total

Den amerikanske flysikkerhetsmyndigheten FAA har valgt ut fire drivstoffkandidater fra tre produsenter når de nå går i gang med fase 1 i testprogrammet for å finne en blyfri erstatter til avgas 100LL.

TRE FLYSTEVNER SØNDAG

Flysesongen er langtfra over, noe søndagens hele tre flystevner i Sør-Norge bærer bud om. Både på Rygge, Thomlevold og Kjeller arrangeres det åpne dager og fly-inn søndag 7. september. For å rekke samtlige, er småfly et stikkord!

"Lurium" under lupen

Continental setter nå i gang et samarbeidsprosjekt med Aircraft Specialties Lubricants som produserer det populære oljetilsetningsstoffet CamGuard. Hensikten er å demonstrere hvilke forbedringer bruk av moderne tilsetningsstoffer i smøremidler kan gi for flymotorers helse.

AIR BP VIL KJØPE STATOIL AVIATION

Det britiske oljeselskapet BP har i dag inngått en avtale om å kjøpe Statoil Fuel & Retail Aviation AS. Dersom konkurransemyndighetene godkjenner overtakelsen, vil BP kunne legge til 73 nye lufthavner i Skandinavia til sitt globale nettverk som omfatter 600 lufthavner.

PIPISTREL OG SIEMENS TAR AV PÅ STRØM

22. august tok et nytt elektrisk treningsfly av for første gang. Med én times endurance pluss en halv time reserve, er flyet et av det første som kan benyttes til praktisk flygetrening. Maskinen er allerede godkjent som mikrofly i Frankrike, og flere tillatelser er på vei.

FØRSTE SLICK 360 TIL AKROMILJØET PÅ KJELLER

Testflygningen av Slick 360 på Kjeller gikk etter planen. Norgesmester i aerobatics siste to årene, Thore Thoresen, fikk æren av å være første testpilot i LN-SLK, som er det eneste akroflyet i karbonfiber i Nor

EASA MED NYE RÅD OM ASKEFLYGING

EASA har publisert nye råd om flyging i aske gjennom en revidert serviceinformasjonsbulleteng. Anbefalingene går blant annet ut på at de europeiske landenes luftfartstilsyn oppfordres til å avstå fra å stenge luftrom som kan være askeforurenset. I steden skal operatørene utvikle og få godkjent en sikkerhetsrisikoanalyse som de eventuelt kan operere etter.

Lettere for de som flyr sjø og land

ESA som er EFTAs overvåkingsorgan godtar Norges forslag til unntaksbestemmelse som innebærer at flygere som flyr både land- og sjøfly kan kombinere flytiden på de to typene hver gang de skal forlenge sine rettigheter.

Spitfire til Kjeller

Stiftelsen Kjeller flyhistoriske kulturpark inviterer Supermarine Spitfire og gjenlevende norske veteraner fra andre versenskrig til Småflyhavna på Kjeller til fagdag lørdag 6. og publikumsdag søndag 7. september 2014. Begge dager vil det bli flyoppvisning med Spitfire og flyging med Kjellers egne veteranfly: Tiger Moth, Harvard, Cornell, Chipmunk og Cub.

Norge til VM i aerobatics – med minst power

Som eneste land i Skandinavia deltok Norge i årets VM i advanced aerobatics i Slovakia, WAAC 2014. God innsats til tross, konkurransen viste tydelig at Norge sårt trenger nye akrofly og mer power, høyere roll rate og mer distinkte­ linjer for å kunne hevde seg internasjonalt. Videre er det behov for bedre treningsmuligheter over flyplasser med coaching fra bakken.

Airbus E-fan får prestisjetung PADA-pris

Personal Aircraft Design Academy har i år utdelt den prestisjetunge PADA-prisen til Airbus for selskapets elektriske småflykonsept, E-Fan. Prisen ble utdelt under EAA Air Venture i Oshkosh, bare dager etter at Airbus har etablert datterselskapet Voltair som skal produsere og markedsføre flyet. En aggressiv tidsplan tilsier at E-Fan 2 skal være leveringsklar allerede i 2017.

Mooney opp av asken

Mooney er nesten like kjent for sine økonomiske problemer som sine raske småfly. Etter at en gruppe kinesiske investorer ledet av taiwanske Cheng Yuan tok over selskapet og skjøt inn frisk kapital i fjor høst, har imidlertid produksjonen av Mooney-fly kommet i gang igjen. Første fly ble ferdig i tide til å flys til Oshkosh.

Sider

 


Post- og besøksadresse
Møllergata 39
0179 Oslo




Telefon: 23 01 04 50
E-post: post@nlf.no




Organisasjonsnummer: 974 953 552

 

 

Bankkonto:
5002 05 01577

Betaling fra utlandet:
Iban nr. NO4050020501577
Swiftadresse: DNBANOKK