Flynytt

Tingretten: Torp skal ikke plukke opp Farris-regningen

Sandefjord Tingrett har kommet til at Avinor Flysikring AS ikke kan kreve at Sandefjord lufthavn Torp betaler for innflygingskontroll i Farris TMA, uten at partene er enige om kravet gjennom en avtale, eller med mindre kravet er hjemlet i lov eller forskrift.

Pilatus PC-24 med vellykket jomfrutur

Den nye sveitsiske businessjeten PC-24 gjennomførte en vellykket jomfrutur 15. mai og beviste med 600 meters avgangsdistanse at en kortbanejet i denne klassen er teknisk og praktisk mulig.

Diamond DA40 NG blir ny arbeidshest ved Pilot Flyskole

Diamond Aircrafts DA40 blir ikke lenger en sjelden fugl i norsk luftrom når Pilot Flyskole nå har signert kontrakt om kjøp av hele syv Diamond DA40-NG-maskiner som skal erstatte dagens flåte av Cessna 172.

Elektroflyinteressen tar av

Aldri før har det vært større oppslutning om Electric Aircraft Symposium i Santa Rosa, USA. Det årlige fagseminaret som samler verdens ledende eksperter innen elektrisk luftfart nådde i år et deltakerantall på 200, hvorav 30 foredragsholdere – inkludert tungvektere fra Siemens og Airbus.

Austro-dieselmotor med 1800 timer TBO

Austro Engines dieselmotor AE-300 som blant annet brukes i Diamonds DA40 NG og DA42-VI har fått grønt lys for et overhalingsintervall på 1.800 timer fra tidligere 1.500 timer. Dermed nærmer motoren seg "industristandarden" på 2000 timer med reduserte vedlikeholdskostnader som konsekvens.

Vellykket testflygning med C4

Cessna C-172 ble en suksess over natten da det ble introdusert i 1955. Etter 60 år og over 43 000 eksemplarer, ble det ærerike flyet en regelrett sinke i møte med karbonflyet C4 fra Flight Design. Foruten større hastigheter, tilbyr selskapet større sikkerhet, større lasteevne og langt mer moderne løsninger.

Dries-dryss med Diamond-nyheter

Diamond Aircraft overvelder Aero 2015 med flere produktnyheter enn luftfartsjournalistene kan holde styr på. Hybridelektriske tiltrotorfly og nye småflymotorer på diesel viser retningen framover. Høydepunktene er likevel Dries’ babyer som allerede er født: Høyytelsesflyene DA50 JP7 og DA62, sistnevnte med dagsferskt EASA-typesertifikat.

Learjet 75 – himmelens Ferrari

– Learjet 75 er himmelens Ferrari, ifølge Jürgen Schelling. Den erfarne piloten tar pressen med til åpningen av Aero-Expo 2015, den årlige GA-messen i Friedrichshafen som i år preges av innovasjon og mange lanseringer. Første stopp er Bombardiers nyeste «superlette» jet for businessmarkedet som har plass til 9 seter og cruiser på Mach 0,81 (535 kts) med en rekkevidde på 2 040 NM.

C4 utfordrer Cessna 172

Endelig flyr C4! Flight Design fra Kemanz i Tyskland tar steget inn i Cessna 172-markedet med sin C4 i karbonfiber med Continental IO-360-AF. Flyet er fullpakket med innovative løsninger for økt beskyttelse av piloter og passasjerer. Nyttelasten på 600–700 kg overgår det meste innen småflybransjen, med en egenvekt på 600 kg.

Pipistrels elektrofly: Plug and fly!

Under Aero 2015 lanserer Pipistrel treningsflyet Alpha Electro og bringer dermed konseptstudien «WattsUp» over i serieproduksjon. Gjennom pluggbare batterier og doble batterisett kan flyet gå i kontinuerlig skoledrift og redusere prisen for flygerutdanning til en brøkdel.

Ny rekord for innovasjonsmessen Aero

Allerede dagen før åpningsdagen kan Aero 2015 notere seg en ny rekord: Med 645 utstillere befester messen i Friedrichshafen sin posisjon som verdens største småflymesse. De nærmeste fire dagene vil allmennflygere fra hele verden flokke seg rundt innovasjon og ny teknologi i den idylliske småbyen ved Bodensjøen i Sør-Tyskland.

Våre krigshelter minnes på Kjeller

Takket være rittmester Harald Normanns snarrådighet 8. april, ble 14 Tiger Moth og 9 Fokker fra Hærens flyskole evakuert 8. og 9. april. Omkring kl 7 om morgenen­ 9. april kom det siste flyet seg i luften på Kjeller mens ­pilot Eirik Sandberg­ kunne høre luftvernsirenene fra Lillestrøm. Minutter seinere ble Flybataljonen­ og Hundremeter-hangarene bombet av tyske Heinkel He 111.

«BOOOOOOM» SA PRINS HARALD (3)

Mens tyske Heinkel 111 slipper de første bombene over Kjeller flyplass, stanser ekstratoget fra Oslo på perrongen. HKH Kong Haakon med kongefamilie, storting og regjering søker dekning i tunnellen under jernbanesporene på Lillestrøm. Det er tidlig 9. april. «Boooooom», sier prins Harald (3) i armene på HKH Kronprinsesse Märta, og ser opp. «Boooom, sa det», hvisker hun stille tilbake.

Klart for påskeinnrykk på Femunden isbane

Mens isbanen på Vermundsjøen har smeltet bort for sesongen, lokker vertskapet på Femunden med fine forhold og en "nær- Alaska-opplevelse" gjennom hele påsken. Skjærtorsdag er det duket for fly-inn-gudstjeneste.

– Pansrede cockpitdører – lite gjennomtenkt sikkerhetstiltak?

Cockpitdøren i German Wings flight 4U 9525 hindret trolig en av flygerne å komme inn i cockpit. Innføringen av forsterkede cockpitdører kom som et hastetiltak etter 11. september 2001 og kan ha medvirket til tap av menneskeliv i Norge da fire mennesker omkom i Stord-ulykken i 2006.

EASA-høring: Mikrofly forblir «EASA-fritt»

Det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA legger opp til at mikroflyene skal forbli utenfor EASA-systemet og følgelig beholde dagens ordning som et nasjonalt regulert segment av luftfarten. Samtidig legger EASA opp til enda flere forenklinger for allmennflyging.

Luftfartstilsynet reverserer Vampire-vedtak

Luftfartstilsynet har lyttet til flyeierne og reversert det ett år gamle vedtaket om at de to norske Vampire-flyene ikke kan plasseres i den enkleste vedlikeholdsklassen.

Takser helt inn til kirketrappa på søndag

Det er snart klart for den årlige fly-inn-gudstjenesten på Vermundsjøen, og arrangørene melder at baneforholdene for tiden er gode og ventes å forbli slik også på søndag. Dermed er det duket for nok et storinnrykk av fly og flygere til den tradisjonsrike isbanen på Finnskogen.

Sider




Post- og besøksadresse:

Møllergata 39
0179 Oslo

Fakturaadresse:
Fakturamottak
0840 Oslo

Elektronisk faktura:
faktura@nlf.no




Telefon: 23 01 04 50
E-post: post@nlf.no




Organisasjonsnummer:
974 953 552

 

 

Bankkonto:
5002 05 01577

Betaling fra utlandet:
Iban nr. NO4050020501577
Swiftadresse: DNBANOKK